Вправи для розвитку мовленнєвого дихання
Примітки: Під час виконання дихальних вправ необхідно стежити,щоб дитина дихала діфраграмально (роблячи вдих, випинала живіт і не піднімала плечей, крім випадків, коли цього вимагають умови вправи і при видихові втягувала живіт). Кожну вправу при виконанні повторювати по 5-6 разів, не забувати враховувати індивідуальні особливості кожного. Також можна виконувати під музичний супровід.
Вправа № 1. “Дихаємо по різному». Початкове положення – сидячи на стільці прямо або стоячи:
1. Вдих і видих через ніс (вдих швидкий, що не дуже глибокий, видих тривалий).
2. Вдих через ніс, видих через рот.
3. Вдих через рот, видих через ніс.
4. Вдих і видих через одну половину носа, видих через іншу (поперемінно).
5. Вдих через одну половину носа, видих через іншу (поперемінно).
6. Вдих через ніс, уповільнений видих через ніс з посиленням в кінці.
7. Вдих через ніс, видих через нещільно стислі губи.
8. Вдих через ніс, видих через ніс поштовхами.
Вправа № 2. “Перекличка тварин”.
Логопед розподіляє між дітьми ролі різних тварин і птахів. Діти повинні, почувши від провідного назву своєї тварини, на повільному видиху вимовити відповідне звуконаслідування. Гра пожвавлюється, якщо ведучий намагається заплутати граючих: називає тварину, а дивиться на дитину, виконуючого зовсім іншу роль. Увага спрямована на тривалість і чіткість звучання приголосних і голосних звуків.
Вправа № 3. “Трубач”.
Діти підносять до обличчя стислі кулачки, розташовуючи, їх один перед одним. На видиху повільно дмуть в “трубу”. Логопед хвалить тих, хто довше за всіх зумів дути в “трубу”.
Вправа № 4. “Сокира”.
Діти стоять. Ноги на ширині плечей, руки опущені, і пальці рук зчеплені “замком”. Швидко підняти руки – вдих, нахилитися вперед, повільно опускаючи “важка сокира”, вимовити – ух! – На тривалому видиху.
Вправа № 5. “Ворона”.
Діти сидять. Руки опущені вздовж тулуба. Швидко підняти руки через сторони вгору – вдих, повільно опустити руки – видих. Мовлення: кар!
Вправа № 6. “Гуси”.
Діти сидять. Кисті зігнутих рук притиснуті до плечей. Зробити швидкий вдих, потім повільно нахилити тулуб вниз, відвезти лікті назад, на тривалому видиху вимовити: га. Голову тримати прямо. Повернутися у вихідне положення – вдих. На видиху вимовити го, ги.
Вправа № 7. “Пограємо животиками”.Мета: формування діафрагмального дихання.У положенні лежачи на спині, діти кладуть руки на живіт, глибоко вдихають – при цьому животик надувається, потім видихають – животик втягується. Щоб вправа стало ще цікавіше, можна покласти на живіт-яку невелику іграшку. Коли дитина вдихає , іграшка разом з животом підніметься вгору, а на видиху, навпаки, опуститься вниз – начебто вона гойдається на гойдалках.
Другий варіант. У положенні стоячи діти виконують глибокий вдих, не піднімаючи плечей, а потім видих, контролюючи рухи живота руками
Вправа № 8. “Прямий маятник”.Хитання тулуба вперед – назад. Початкове положення – ноги на ширині плечей, руки на 30 градусів, спина пряма. Різке “гальмування” і швидкий нахил назад, різке “гальмування” і знову нахил вперед, і так 15-20 разів. Дихання довільне. Рухи виконуються безперервно.
Вправа № 9. “Бічний маятник». Хитання тулубом з боку в бік. Початкове положення – стоячи. Ноги разом, руки на поясі. Швидко нахилити тулуб вліво, різко зупинитися, нахилити тулуб вправо – різке гальмування, і так 15-20 разів. Рух виконується безперервно, дихання не затримується.
Вправа № 10. «33Орисі» Діти разом із логопедом ( а потім кожен самостійно) промовляють: “Як на лісі, на узліссі сидять 33 Орисі’. Далі кожна дитина на одному видиху намагається промовити якомога більше: “Раз Орися, два Орися, три Орися і т.д.”