Дискалькулія – специфічний розлад, що пов’язаний з нездатністю опанування арифметикою та математичними науками в цілому. Дискалькулія є наслідком недостатньої сформованості пізнавальних і мовленнєвих процесів, які забезпечують становлення лічильної діяльності як навички.
Дискалькулія не залежить від рівня інтелектуального розвитку.
Основні труднощі при дискалькулії полягають в нездатності інтерпретувати цифрові символи, складнощах при здійсненні математичних обрахунків – додавання, віднімання, множення та ділення. Дитина з дискалькулією плутає цифри та математичні знаки, не може рахувати в умі та працювати з абстрактною інформацією.
Ознаки дискалькулії:
Дискалькулія пов’язана з різними математичними труднощами, та її ознаки залежать від віку дитини. Прояви дискалькулії можуть змінюватись і відрізнятися у різних дітей. Дискалькулію можна визначити вже у дошкільному віці, коли у дитини починаються розвиватися арифметичні здібності; її прояви зберігаються у дитинстві, підлітковому віці і навіть у дорослих.
Важливо відзначити, що не всі діти, які мають проблеми з математичними обчисленнями, страждають на дискалькулію.
Діти з дискалькулією також можуть відчувати труднощі з читанням та письмом (дислексія, дисграфія).
ДО КОГО ЗВЕРНУТИСЬ?
Для ефективної корекції дискалькулії потрібна спільна робота вчителя-логопеда, психолога. Також необхідні консультації дитячого невропатолога та психіатра. У разі наявності у дитини інтелектуальних порушень до корекційної роботи доєднується дефектолог.
У корекційно-розвитковій роботі використовуються спеціальні комп’ютерні ігри для дітей з дискалькулію та інтерактивні заняття з фахівцем. Корекційні гри при дискалькулії спрямовані на навчання дитини рахунку та виконання математичних операцій, дитину навчають порівнювати предмети, сортувати їх за різними характеристиками. Після того, як дитина досягає успіху в цьому, можна починати навчати її простим арифметичним діям.
Для корекції даного порушення важливо розвивати мовлення дитини, збагачувати запас слів, включаючи математичні терміни. Для початку дитина повинна правильно називати цифри і дії, які з ними відбуваються, геометричні фігури і їх характеристики, визначати колір, розмір предметів. Потім дитину навчають правильно використовувати вивчені слова в розмовній мові. Пильна увага приділяється письмовій грамотності – здатності правильно записати цифри і математичні знаки.
Паралельно важливо проводити загальний розвиток розумових здібностей дитини:
розвиток абстрактно-логічного мислення;
формування розумових операцій (аналіз, порівняння, узагальнення, синтез, класифікація предметів на немовному та мовному рівні);
розвиток слухового та зорового сприймання, уваги та зорової пам’яті;
формування зорово-просторових уявлень, зорово-моторної координації;
формування зв’язного мовлення;
розширення словника в процесі ознайомлення з математичними термінами та розширенням уявлень про довкліля, уточнення значень слів – математичних термінів та активізаціясловника – вживання математичних термінів;
розвиток дрібної моторики рук;
розвиток музичних здібностей тощо.
Реалізація вищеозначених завдань передбачає також ранню діагностику з виявлення схильності до дискалькулії та включення ігор із математичним змістом у різноманітні види діяльності дитини.