Сенсорна інтеграція (сенсорна інтеграційна терапія) – процес, під час якого нервова система людини отримує інформацію від рецепторів всіх відчуттів (дотик, вестибулярний апарат, відчуття тіла або пропріоцепція, нюх, зір, слух, смак), потім організовує їх і інтерпретує так, щоб вони могли бути використані в цілеспрямованій діяльності. Іншими словами, це адаптаційна реакція, що служить для виконання певної дії, прийняття відповідного положення тіла, тощо.
При виникненні порушень обробки сенсорних сигналів з’являються дисфункції в моторному, пізнавальному розвитку, а також в поведінкових характеристиках дитини.
Метою терапії сенсорної інтеграції є посилення, балансування і розвиток обробки сенсорних стимулів центральною нервовою системою.
Існує 2 рівні порушення сенсорної інтеграції:
– Гіпочутливість (слабка чутливість) – означає, що мозок сприймає сигнали, які надходять від рецепторів, які недостатні, слабкі. І тоді організм вимагає підсилення цих сигналів.
– Гіперчутливість (підвищена чутливість) мозок сприймає сигнали, які йдуть від рецепторів, як дуже сильні, такі, що можуть становити небезпеку.
СИМПТОМИ:
При гіперчутливості дитина:
- Уникає / не любить обладнання дитячих майданчиків (гойдалок, гірок, каруселей).
- Віддає перевагу заняттям сидячи, рухається повільно і обережно, уникає ризиків.
- Уникає/не любить ліфти і ескалатори, відчуває нудоту при русі в них/на них.
- Відчуває страх перед падінням, навіть при відсутності реального ризику.
- Боїться будь-якої висоти, навіть бордюру тротуару або сходинки.
- Боїться підніматися / спускатися сходами або ходити по нерівних поверхнях.
- Боїться бути перевернутим догори ногами, поверненим вліво-вправо або назад.
- Боїться або зазнає труднощів при катанні на мотоциклі, стрибках або утриманні рівноваги на одній нозі (особливо з закритими очима).
- Легко втрачає рівновагу і може виглядати незграбним.
- Боїться дій, що вимагають хорошої рівноваги.
- Уникає швидких або обертальних рухів.
ЯК РОЗВИВАТИ
- Уникати критики і зауважень щодо фізичної незграбності дитини. Терпляче ставитись до дитини.
- Уникати різких рухів і різких змін положення тіла дитини, всі рухи робити плавно, повільно і обережно.
- Не вимагати від дитини швидкості виконання фізичних вправ.
- Поступово і дуже обережно збільшувати тривалість фізичних занять, амплітуду гойдання на гойдалці, швидкість катання на велосипеді і т.д.
- Обирайте для дитини більш спокійні види спорту, які не потребують швидкості, перевертань, кружлянь…
- Головне правило – поступовості і обережності у всіх фізичних і рухливих вправах, допомога і підтримка дитини.
- Дихальні вправи.
При гіпочутливості дитина:
- Постійно рухається, ніколи не стоїть на місці.
- Пристрасно бажає швидкого і/або інтенсивного руху, кружляння.
- Обожнює, коли підкидають вгору.
- Може годинами кружляти і не відчувати запаморочення.
- Любить швидкі, інтенсивні і/ або небезпечні атракціони в парках розваг.
- Постійно стрибає по меблях, на трамплінах, крутиться на обертовому стільці, перевертається догори ногами.
- Обожнює гойдатися на гойдалках, розгойдуючись якомога вище.
- Є «екстремалом», що часом пов’язане з небезпекою.
- Завжди біжить, стрибає, скаче замість того, щоб йти пішки.
- Коли сидить, то розгойдується з боку в бік, качає ногою або головою.
- Любить раптові або швидкі рухи (наприклад, коли машина або велосипед підстрибує на купині).
ЯК РОЗВИВАТИ
- Рухливі, активні ігри з обертанням, кружлянням, гойданням (слід особливо уважно дотримуватися правил техніки безпеки, контролювати амплітуду гойдання, швидкість обертання і т.п.).
- Активні ритмічні вправи, танці.
- Фізичні вправи зі зміною положення голови (стоячи, сидячи, лежачи).
- Стрибки.
- Стрибки на батуті, фітболі, на дивані чи на матраці.
- Гойдалки всіх видів, гамаки (від простих тканинних до еластичних, сенсорних).
- Катання на велосипеді, скейті, ковзанах, роликових ковзанах.
- Вправи на балансирах.
- Біг з перешкодами, «наздоганялки».
- Ходьба по складному рельєфу (колоди, канати, каміння, вузькі місточки, колеса і т.п.).
- Вправи на канаті, драбині.
- Басейн.
- Тривалі прогулянки на свіжому повітрі, на дитячих майданчиках.