Корекційно-розвиткові послуги (допомога) – це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, спрямованих на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення (ЗУ “Про освіту” від 05.09.2017 №2145-VIII).
Психолого-педагогічні послуги – комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, інклюзивно-ресурсних центрів, іншими фахівцями (ЗУ “Про освіту” від 05.09.2017 №2145-VIII).
ЯКІ СПЕЦІАЛІСТИ МОЖУТЬ НАДАВАТИ ЦІ ПОСЛУГИ?
Практичний психолог – фахівець, який надає психологічну допомогу, розуміє закономірності роботи психіки з урахуванням вікових особливостей дитини. Психолог – це фахівець, який має вищу педагогічну освіту. До медицини не має ніякого відношення, тому не може складати маршрут лікування, призначати ліки, встановлювати діагноз. Не слід плутати психолога з психіатром!
Міністерством освіти і науки України було розроблено проєкт професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти» та наказом Мінекономіки від 24.11.2020 № 2425 затверджено професійний стандарт «Практичний психолог закладу освіти» .
Практичний психолог ІРЦ:
проводить оцінку когнітивної сфери (визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів, як сприймання, пам’ять, мислення, уява, увага);
проводить оцінку емоційно-вольової сфери;
розробляє рекомендації щодо корекції виявлених труднощів;
проводить корекційно-розвиткову роботу;
надає консультації батькам та педагогам.
Психолог у своєму арсеналі має безліч спеціальних методик, спрямованих на корекцію тих чи інших психологічних проблем дитини. У своїй роботі психолог застосовує методи арт-терапії, ігрову, пісочну терапію, методи виховної бесіди, формат активного діалогу. Заняття можуть бути індивідуальними та груповими, залежно від того, що потрібно дитині на певному етапі розвитку. Робота з дітьми проходить у невимушеній та ігровій формі.
Вчитель-дефектолог (олігофренопедагог) – корекційний педагог, який працює з дітьми дошкільного та шкільного віку, що мають затримку психічного розвитку, інтелектуальні порушення, ДЦП, РАС, а також складну структуру дефекту (наявність декількох порушень у розвитку одночасно). Основний напрямок роботи – це навчання і виховання осіб з інтелектуальними порушеннями.
Основні функції роботи вчителя-дефектолога ІРЦ:
проведення оцінки освітньої діяльності, рівня сформованості знань, вмінь, навичок відповідно до навчальної програми;
виправлення чи послаблення порушень в розвитку дитини;
профілактика ускладнень в розвитку;
навчання батьків прийомів організації ігрової та навчальної діяльності дитини.
Основні напрями корекційної роботи вчителя-дефектолога:
сенсорний розвиток;
формування уявлень про оточуючий світ;
формування навичок орієнтування у просторі і часі;
гігієна та самообслуговування;
навчання грі та ігрокорекція;
формування елементарних математичних уявлень – для дітей дошкільного віку; логіко-математичний розвиток – для дітей шкільного віку;
соціально-побутове орієнтування.
Учитель-реабілітолог – фахівець, який працює з дітьми, які мають порушення опорно-рухового апарату.
Учитель-реабілітолог ІРЦ:
проводить оцінку фізичного розвитку дитини, визначає рівень її загального розвитку, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо;
визначає рівень фізичної підготовленості дитини;
здійснює корекційну роботу;
взаємодіє з батьками та педагогічними працівниками щодо систематичного проведення реабілітаційних заходів.