У корекційній роботі практичного психолога однім із методів роботи є використання різніх елементів сенсорної інтеграції. Її метою є збалансування, посилення або послаблення процесів обробки сенсорних стимулів нервовою системою.
Практичним психологом ІРЦ під час корекційних занять використовуються сенсорні ігри різної спрямованості:
зорові – навчання бачити різні кольори, у тому числі яскраві та змішані;
слухові – поліпшення навичок чути відмінність звуків;
тактильні – навчання відчувати різні за фактурою та формою предмети, адекватно реагувати на дотики людей та обійми;
рухові – навички правильного відчуття рухів та їх ритму у просторі;
нюхові – сприйняття та розуміння відмінностей запахів;
смакові – навчання правильно інтерпретувати різні продукти;
пропріоцептивні – поліпшення розуміння почуття власного тіла.
Комплекс ігор та вправ з включенням елементів сенсорної інтеграції підбирається індивідуально для кожної дитини.
Головні завдання даної методики:
позитивні емоції – це сприятливо позначається на настрій дитини та поведінку в цілому;
формування контакту (зокрема емоційного) з іншими людьми – при цьому використовуються невербальні і вербальні засоби;
набуття нового сенсорного досвіду – важливо для розширення уявлень дитини про оточуючий світ;
отримання нових соціальних навичок – це суттєво наближає дитину до світу інших людей, дає їй нові уявлення про соціальні контакти та взаємини;
формування психічних та пізнавальних навичок – поліпшення пам’яті та уваги, нормалізація сприйняття, розвиток уяви та просторового мислення.
Ефективність використання таких методів також забезпечує створення для дитини атмосфери довіри і впевненості, налаштовує на продуктивну взаємодію, знижує тривожність та поліпшує адаптативні можливості.
На корекційних заняттях з використанням елементів сенсорної інтеграції діти насолоджуються тим, що роблять, чують, бачать, відчувають, смакують, у них формуються уявлення про предмети і явища навколишнього середовища. Усе це позитивно впливає на розвиток в цілому.
Сенсорна інтеграція не має вікових обмежень та протипоказань щодо застосування. Елементи даної методики можуть бути використані в роботі з дітьми з розладами аутистичного спектру, інтелектуальними порушеннями, порушеннями слуху, зору, мовлення.