Враховуючи конкретний випадок, фахівець-психолог використовує тести, опитувальники, проективні техніки, бланкові тести, предметні тести (наприклад, кубики Кооса, тест складання фігур з набору Д. Векслера), предметні об’єкти (іграшки, сортери, конструктори), малоформалізовані методики (спостереження, опитування, аналіз продуктів діяльності).
Діагностика когнітивної сфери (пізнавальних процесів) включає оцінку сформованості таких процесів, як сприймання, увага, пам’ять, мислення, мовлення, уява. Діагностика емоційно-вольової сфери включає оцінку проявів поведінки, особливостей контакту та спільної взаємодії, самооцінки, мотиваційної сфери, емоційного стану та реакцій, тривожності тощо.
Фахівець за результатами обстеження формулює висновок про ті або інші психологічні особливості дитини, рівень інтелектуального розвитку, актуальний емоційний стан (п. 6 висновку про комплексну оцінку розвитку ІРЦ).
При роботі з дитиною важливим є ведення протоколів обстеження з подальшим їх збереженням.