Кожне слово складається зі складів. Вони стоять у певному порядку і пов’язані між собою. Склади задають ритм нашої мови. Формування складової структури відбувається поступово. До трьох років дитина має подолати труднощі формування складової структури слова (ССС – поширена абревіатура).
Як розпізнати порушення?
🔹Порушення кількості складів:
-дитина пропускає склад: на початку слова (“рова” – “корова”),
у середині (“весипед” – “велосипед”), у кінці (“капу” – “капуста”);
-пропускає звук (“пініно” – “піаніно”);
-додає зайвий звук (“кіманата” – “кімната”).
🔹Порушення черговості складів:
-змінює місцями склади (“деворе” – “дерево”);
-переставляє звуки у сусідніх складах («гебемот» – бегемот).
🔹Зміна літер в одному складі:
-забирає звук в збігу приголосних (“тіл” – “стіл”);
-вставляє додаткові приголосні до складу (“лимонт” – “лимон”).
🔹Уподібнення складів (“піпітан” – “капітан”).
🔹Повторення одного складу (“пананама” – “панама”).
❗️Порушення складової структури слова позначаться на розвитку всіх компонентів мовлення: фонетиці, лексиці, граматиці.
Причини порушень ССС:
1.Фонетико-фонематичне недорозвинення. В даному випадку інтелект і фізіологічний слух дитини в нормі, але фонеми вона чує і вимовляє неправильно. У цьому випадку у дитини часто зустрічаються труднощі зі складовою структурою складних слів.
2.Дизартрія. У цій ситуації можуть бути слабо розвинені м’язи артикуляційного апарату, внаслідок чого мова є невиразною, а дихання – неритмічним.
3.Несформованість ритмічної та динамічної організації рухів. Наприклад, якщо Ви попросите дитину поплескати, а потім швидко потопати, їй буде складно переключитися з одного руху на інший.
4.Мозок ще не здатний проводити серійно-послідовну обробку інформації. Мозок дитини просто не встигає правильно обробити інформацію, саме тому і з’являються помилки при з’єднанні складів у слова.
❗️Порушення складової структури слова у дітей з порушеннями мовленнєвого розвитку (загальний недорозвиток мовлення, алалія, дизартрія) мають стійкий характер та не зникають без цілеспрямованої логопедичної роботи. За відсутності корекційного процесу виявлені помилки (викривлення складової структури, пропуски складів, контактні і дистанційні перестановки, пропуски фонем при збігові приголосних) проявляються у подальшому при опануванні читання та письма.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *