Мистецтво планувати свій день за кордоном називають – «тайм-менеджмент»( у перекладі – «управління часом»).
Ми – дорослі часто плануємо свій день, тиждень, а дехто навіть і місяць. Багато хто з нас має щоденник, в якому ведеться список запланованих справ і це полегшує досягнення цілей.
Для того щоб допомогти організувати свій день дітям (особливо тих, які ще не вміють писати) – можемо використовувати картки візуального планування. Ми вже багато чули, що картки візуального розкладу використовуються для дітей, котрі мають порушення аутичного спектру, але не менш ефективними вони є для дітей з порушеннями мовлення та нормотипових дітей.
Картки візуального плану допоможуть:
- позначить розпорядок режимних моментів;
- показати послідовність їх виконання: що спочатку, а що потім;
- допоможе освоїти поняття часу, часових проміжків;
- створити перелік завдань і відзначати, що вже виконано;
- закріплювати наочно правила та вчитись їх дотримуватись;
- закріпити навички самообслуговування, алгоритму їх виконання;
- заохочувати до самостійності.
Можливі форми введення візуального плану:
- Це може бути план дня в якому будуть зображені основні режимні моменти, після виконання яких дитина зафарбує мітку про виконання:
- Більш розширений розклад з використанням окремих карток з режимними моментами, а також картки, які передбачать виконання завдань розвивального характеру.Що стосується карток з комп’ютерними іграми, або перегляд мультфільмів то бажано домовлятися з дитиною про час і ставити таймер, який буде сигналом.Для зручності, можна роздрукувати картки, заламінувати їх та кріпити на коркову дошку. Приклади таких карток можна знайти за посиланням: https://drive.google.com/file/d/1GRRQ_Z7ue5WP5sFLl8762b5ANzSMD7Xh/view?usp=sharing
Також ефективний варіант карток – магнітні картки, які можна кріпити на дошку чи холодильник:
7 порад для прищеплення дітям навичок тайм-менеджменту:
1. Навчіть дитину планувати свій день
Важливо, щоб дитина орієнтувалась у своєму графіку дня, розуміла, коли має вільний час для ігор, відпочинку та хобі. Для планування використовуйте магнітну, маркерну або коркову дошку та оберіть спосіб візуалізації.
2. Плануйте день
Планування дня передбачає визначення дрібних справ (почистити зуби, поскладати іграшки, зателефонувати бабусі тощо). Складати такий план краще ввечері, щоб зранку дитина могла його переглянути та розуміти, що на неї чекає.
3. Мотивуйте
Батьки мають показати дитині, що планування справ – це важливо. Найкраще мотивує власний приклад, тому ненароком покажіть дитині свій щоденник із задачами. Відмічайте кожне виконане дитиною завдання, попередньо домовившись про винагороду за певну кількість відміток – улюблений смаколик або нову гру.
4. Навчіть дитину визначати пріорітети
Завжди є справи, які вимагають більше уваги або часу, а є прості, які робляться швидко та непомітно. Порадьте дитині обрати улюблений колір та помічати ним те, що треба зробити першочергово.
5. Діліть завдання на частини
Чим складніша задача, тим важче за неї взятися. Допоможіть дитині розділити велике складне завдання на декілька маленьких, з якими їй буде набагато легше впоратись.
6. Прищеплюйте проактивну позицію
Проактивна позиція – особливе ставлення до життя, коли людина не просто реагує на дійсність, а сама творить її. Дитина має усвідомлювати, що вона сама планує своє життя (не батьки, педагоги, бабусі тощо).
7. Дозволяйте дитині відпочивати
Різні види діяльності мають час від часу змінювати один одного. Перерви на відпочинок треба влаштовувати кожні півгодини, навіть якщо дитина не відчуває втоми.
Матеріали підготувала вчитель-логопед Судак Олена.