Математика – це важлива, але зовсім не нудна наука і може принести безліч приємних хвилин, радість перемоги та масу гарних спогадів про чудовий час разом з дітьми.
Ігровий підхід – це такий спосіб навчання дітей, при якому задоволення отримують всі. Дорослі не витрачають час та сили на те, щоб змусити дитину, а інші, в той час не витрачають сили на супротив і спробу вгадати відповідь. Тому що разом вони грають в ігри, котрі допомагають засвоїти нові навички та закріпити отримані знання.
Представлені ігри не є затратними у підготовці, більшість з них можна організувати на свіжому повітрі та головне, вони зроблять процес навчання живим та конструктивним:
1. Гра «Хто більше»
Потрібно: кольорова крейда, м’яч.
Спрямована на засвоєння цифр в межах 3. Співставлення цифри та числа. Вивчення схеми тіла. Знайомство з поняттями «далі», «близько».
Для дітей старшого дошкільного віку гру можна ускладнити. Малюк має відтворити останнє, що зробив суперник + зробити своє.
2. Гра «Один-багато»
Потрібно: кольорова крейда, ємність з предметами всередині (один-багато).
Вчити знаходити та порівнювати багато предметів та один предмет в навколишній дійсності.
Ускладнення: для старших дошкільників порівнювати групи предметів «більше», «менше»; орієнтування в зовнішньому просторі «ліво», «право».
3. Гра «Крокодил» (для дітей старшого дошкільного віку)
Потрібно: кольорова крейда.
Формування уявлень про цифри, «сусідів» числа. Орієнтування «наліво», «направо».
4. Гра «Комахи» (для дітей середнього віку)
Потрібно: фігурки комах, дві ємності для сортування.
Гра вчить порівнювати предмети за розміром, виражати в мові співвідношення між ними (більший-менший, довший – коротший, ширший-вужчий).
5. Гра «Спробуй знайти»
Потрібно: листочок, фломастери.
Завчасно потрібно підготувати шаблон з контурами рослин, які можна знайти поруч з вами. Це може бути: 5 великих листочків, 4 закритих кульбабки, 2 квітки клевера і т.д. Дитина шукає за зразком потрібні рослини тим самим працюючи над вдосконаленням навичок порівняння кількості та числа. Шаблони можна обвести самостійно або разом з дитиною, це корисно для розвитку координації око-рука. Також в цій грі можна працювати над візуально-ритмічним рядом різної складності, адже практичного матеріалу навкруги доволі.
6. Гра «Фігури»
Потрібно: горох, нут або пластилін, шпажки або палички, зображення площинних фігур.
Формування уявлень дитини про об’ємні фігури, їх різниця між площинними.
7. Гра «Кольорові фрукти»
Потрібно: розрізи великих фруктів або гелевий компрес-пакет «фрукти», мотузка або стрічка, дерево або лавка для зручного розташування.
Варіанти ігор:
1) Можна відпрацьовувати з дитиною візуально-ритмічний ряд 1:1:1, 2:1:1, 2:2:2 за зразком та по пам’яті.
2) Дитина має знайти всі червоні фрукти та плеснути по ним відповідно до їх загальної кількості.
3) Можна відпрацьовувати конструкції із запереченням «Шукай не червоні, не зелені, не жовті».
4) Формувати уявлення про елементарні арифметичні дії: «Порахуй скільки червоних та зелених разом?», «Якщо ти з’їси певну кількість, скільки залишиться?» і т.д.
5) Половину фруктів покласти до морозильної камери. І запропонувати дитині повісити всі «холодні» фрукти – високо, а «теплі» – низько. Відпрацювати порядковий рахунок: «Який фрукт за порядком холодний?» і т.д.
8. Гра «Скільки кроків до кішки» (для старших дошкільників)
Потрібно: кішка.
Робота над розвитком окоміра. Дитина має вірно оцінити відстань від свого «будиночка» до кішки в кроках. Гру можна ускладнити, попросивши дитину зробити певну кількість великих і певну кількість маленьких кроків. Мета залишається одною: дійти до кішки та погладити її.
9. Гра «Велетні»
Потрібно: гральний кубик, крейда, подарунок за бажанням.
Можна залишити гру на останок. Кількість дітей два та більше. Співвідношення кількості та числа. Якщо дітей троє та більше: формування просторових уявлень «між». На фініші малюків можна заохотити приємним сюрпризом.