Всесвітній день розповсюдження інформації про проблему аутизму (World Autism Awareness Day) відзначається щорічно 2 квітня. Мета дати – акцентувати увагу громадськості на необхідності допомогои людям з аутизмом та розладами аутистичного спектру та підвищувати рівень їхнього життя.
Аутизм – це порушення розвитку нервової системи. Діагностується за наявності тріади симптомів: нестача соціальної взаємодії, порушення комунікації, обмеженість інтересів та репертуару поведінки, що повторюється.
Поняття «дитячий аутизм» та поняття «розлади аутистичного спектру» (РАС) різняться тим, що при РАС всі ознаки і симптоми виражені більш м’яко.
Аутизм, РАС часто поєднуються з іншими порушеннями. Деяка частина людей мають супутню інтелектуальну недостатність, часто мають розлади моторики і координації, проблеми зі шлунково-кишковим трактом, порушення сну. Для таких людей також характерні проблеми з концентрацією уваги та поведінкою. До підліткового віку у певної кількості дітей з аутизмом розвивається епілепсія.
У певної частини людей з аутизмом/РАС інтелект відповідає нормі. Нерідко люди з аутизмом/РАС мають нетипові здібності зорового сприйняття, пам’яті, музичного слуху, математики та інших наук.
Деякі (близько 20–25%) люди з аутизмом/РАС так і не починають говорити та спілкуватися, але здатні використовувати альтернативні способи комунікації (жести, обмін картками чи письмовий текст). В інших людей розвивається мова та інші навички соціальної взаємодії, вони можуть відвідувати школу, вступати до вищих навчальних закладів та працювати.
Люди з аутизмом/РАС можуть бути дуже чутливими та важко переносять сенсорні подразники, наприклад, шум, музику, миготіння лампочок, певну тканину одягу, запахи, які іншим здаються цілком комфортними за інтенсивністю.
У осіб з аутизмом/РАС спостерігається безліч форм повторюваної або обмеженої поведінки, які поділяється на такі категорії:
Стереотипія – безцільні рухи (наприклад, змахи руками, обертання голови, розгойдування тулуба);
Компульсивна поведінка – навмисне дотримання деяких правил, наприклад, розташування предметів гігієни у ванній кімнаті певним чином;
Потреба в одноманітності та опір змінам – наприклад, пересування однім і тим самим маршрутом, відмова від перестановки меблів;
Ритуальна поведінка – виконання повсякденних занять в одному порядку і в той же час, наприклад, дотримання постійної дієти або ритуал вибору одягу;
Обмежена поведінка – вузькофокусована поведінка, при якій інтерес людини або її активність спрямовані, наприклад, на одну й ту саму телепрограму;
Аутоагресія – активність, що призводить або здатна призвести до поранень самої людини, наприклад, укуси себе.
Через варіабельність симптомів підхід до психолого-педагогічної корекції має бути максимально індивідуальним.
Аутизм, РАС у дитини впливає на всю сім’ю. Багато батьків дітей з аутизмом зазнають складних переживань, що виникають у зв’язку з наявністю у дитини розладів, можуть відчувати сильні стреси через проблемну поведінку або необхідність постійно контролювати малюка. Нерідко батьки також потребують підтримки та консультацій фахівців.