Через карантин навчання не має перериватися. Інклюзивне навчання в Україні тільки розвивається, а дистанційна форма навчання для дітей з інвалідністю є зовсім новою. Тому сьогодні тема є актуальною і важливою.
Пам’ятайте, діти з інвалідністю є просто дітьми, які хочуть навчатися, грати та спілкуватися з однолітками. Карантин не повинен стати перешкодою для навчання дитини. Спробуйте онлайн та відео-уроки для подальшого розвитку кожної дитини. Дитина хоче чути, бачити свого вчителя, однолітків і друзів навіть дистанційно.
Станьте наставником для кожної родини, де виховується дитина з інвалідністю. Вчитель допомагає та підтримує родину, пояснює батькам про важливість продовження навчання за дистанційною формою, надає рекомендації родині та консультує її за запитами батьків.
Для ефективності дистанційного навчання дітей з ООП є необхідність у використанні чотирьох принципів: інтерактивності, диференціації, індивідуального підходу, пластичності. Всі діти навчаються разом у форматі онлайн-уроків, але в своєму темпі та враховуючи власні можливості.
У дистанційному навчанні станьте тренером-консультантом та підтримайте всю родину під час карантину. Батьки не вчилися бути вчителями, тому саме ми, вчителі, можемо надати рекомендації як працювати з дитиною, як її підтримувати, як виконувати домашнє завдання.
Дайте батькам дитини з ООП завдання – спостерігати протягом тижня за дитиною та записувати, як вона адаптується до нового режиму: рівень тривожності, емоційний стан, до чого проявляє активність та цікавість, поведінку, улюблену діяльність вдома. Після обговоріть всією командою з батьками ці спостереження і визначте приблизний тижневий режим та навантаження дитини.
Допоможіть батькам обладнати робоче місце дитини з ООП, де діти зможуть почуватися впевнено і безпечно.
Розповідайте про коронавірус та карантин, одягайте на онлайн-уроках медичні маски, говоріть про правила захисту, техніки самозаспокоєння та зменшення тривожності у дітей. Більшість слів для дитини з ООП є абстрактними, тому є потреба в їхній візуалізації.
Медичну маску беріть на всі уроки та одягайте її, щоб учні зрозуміли, що на вулицю вони можуть вийти тільки в масці. Співайте, танцюйте, рахуйте в масці, щоб діти звикали до її використання.
Випишіть завдання, з якими дитина може справитися самостійно, з допомогою дорослого чи дитина не може справитися навіть з допомогою дорослого. Створюйте уроки, спираючись тільки на завдання, з якими дитина може справитися самостійно і з допомогою дорослого.
Випишіть всі труднощі та сильні сторони учнів з ООП, але опирайтеся в навчанні тільки на їх сильні сторони. Розкажіть про сильні сторони батькам учнів.
Допомогою в онлайн-уроках для дитини стануть: фізична допомога дорослого, вербальна, мотивація, жести, рухи тіла, візуальні картинки, об’ємні предмети, алгоритми виконання завдання, схематизація завдання.
Розробіть візуальні картки для дитини за 5-ма рівнями відповідно складності завдань: я легко впораюсь із завданням, я можу спробувати це зробити, я це зроблю з невеликою допомогою, мені потрібно багато допомоги, це завдання занадто складне. Нехай учні з ООП показують вам відповідну картку, щоб ви могли знати, чи потрібна дитині допомога.
Корекційно-розвиваючі заняття в умовах карантину спрямовуються на розвиток життєвих компетенцій та соціально-побутового орієнтування в умовах домашнього середовища. Розробляйте для дітей з ООП алгоритми складання одягу, миття посуду, готування їжі, прання, прибирання в кімнаті тощо. Карантин є гарним часом для того, щоб діти навчилися самостійності.
Введіть в свої заняття техніки заспокоєння та зменшення тривожності для учнів з ООП. Це можуть бути: розминання кольорового тіста, заміна обтяженого жилета (коли квасоля та рис в кишенях жилета), замотування в ковдру, надання першої емоційної допомоги, обійми та глибоке дихання.
Розробіть правила разом з дітьми на онлайн-уроках. Наприклад: я навчаюся за розкладом, я дивлюся в монітор та слухаю вчителя; я відповідаю за допомогою карток; мені допомагають батьки; якщо я хочу перепочити, то показую картку ПАУЗА; я спілкуюся з друзями на онлайн-перервах; якщо я хочу запитати, то підіймаю картку Питання.
Використовуйте на онлайн-уроках візуальні картки-підказки: Картки ТАК/НІ, Картки з певними словами-відповідями, піктограми, картки-картинки, кубики, браслети (червоний-зелений), картки з літерами та цифрами, сигнальні картки з емоціями, стікерами.
Для дітей з ООП використовуйте таймери на онлайн-уроках, які будуть означати закінчення часу: сигнал на телефоні, кухонні таймери, годинники з стрілками.
Розкажіть батькам про візуальну дошку розкладу для дитини з ООП. Нехай батьки разом із дитиною її зроблять, щоб дитина відчувала себе в безпеці та розуміла послідовність дій і часові межі. У візуальній дошці має бути розклад занять, дні тижня, дати та години + візуальні картинки до кожного структурного елементу розкладу.
Продумайте різні форми зворотнього зв’язку із батьками дітей з ООП: електронні щоденники, телефонні дзвінки, опитувальники для батьків.
Турбуйтеся про себе та допомагайте батькам повірити в їхніх дітей.
Автор:
Наталя Гладких, керівниця інклюзивних проєктів “Бачити Серцем”.