Прикладний аналіз поведінки (АВА)
Це навчання навичкам, у яких дитина відчуває труднощі. Фахівці у цій методиці – аналітики та практики. Вони здатні розібратися в особливостях психіки кожної конкретної дитини та виробити індивідуальну схему корекції аутизму. Серед методів корекції аутизму переважна більшість – це фрагменти або окремі напрямки терапії ABA.
Когнітивно-поведінкова терапія
Корекційна методика, що прийшла з «класики» психотерапії. Вона застосовується більше у підлітків із збереженим інтелектом та розвиненою мовою (високофункціональний аутизм).
Альтернативна комунікація
Застосовується у дітей із проблемами розвитку мовлення. Їм пропонується інший спосіб взаємодії з навколишнім світом: за допомогою жестів, символів, різноманітних електронних пристроїв, що озвучують текст під час натискання відповідної картинки.
Система комунікації з обміном зображеннями (PECS)
Метод виріс із попереднього, але поступово став більш ефективним та простим у використанні. За допомогою зображень у вигляді гри дітей з аутизмом вчать навичкам спілкування: як поставити та відповісти на запитання, як повідомити свої бажання та отримати потрібну інформацію. Методика дозволяє батькам самостійно працювати з дитиною, безперервно вдосконалюючи її навички спілкування.
Корекція небажаної поведінки
Метод, який виявляє поведінку, що заважає розвитку. Потім поступово скасовується заохочення таких дій. «Позбавлена підтримки» навичка з часом згасає.
Моделювання
Демонстрація моделей бажаної поведінки, після якої дитина з аутизмом починає копіювати побачені схеми взаємодії з навколишнім світом.
Візуальна підтримка
Діти з аутизмом погано сприймають слухові сигнали і не вміють вибудовувати ланцюжок взаємодії, що базуються на словесних репліках. Зорове сприйняття у дітей з аутизмом розвинене навіть набагато краще, ніж в багатьох однолітків. За допомогою візуальної підтримки дитина отримує доступний інструмент для комунікації, вчиться повідомляти про себе та розуміти інших. Зазвичай, картки візуальної підтримки допомагають позначити розпорядок дня і черговість занять, зрозуміти поняття часу і часових проміжків; пояснити наочно дозвіл або заборону; побудувати власну послідовність дій або фразу.
Соціальні історії
Той самий метод візуальної підтримки, який наголошує на різні соціальні ситуації. За допомогою простих історій, відображених у картинках, дитину вчать поводитись у типових життєвих ритуалах.
Тренінг соціальних навичок
Практичні заняття, які навчають дитину правильної поведінки у соціумі. Проводяться індивідуально чи групі.
Дані методи та технології застосовуються індивідуально, залежно від вихідного стану дитини та вимагають детального аналізу психічного статусу та грамотної роботи спеціалістів. Також успіх терапії неможливий без повного емоційного контакту з батьками, здатності всієї сім’ї пристосуватися до особливостей поведінки дитини та залучення її до спільної діяльності.