Метафоричні асоціативні карти (скорочено – МАК) – це колода картинок з різними життєвими ситуаціями, персонажами, предметами і тваринами тощо. Це інструмент психолога, який допомагає проникнути в підсвідомість людини. Ці карти називаються метафорично-асоціативними, оскільки кожен малюнок – асоціація або метафора думок, почуттів, спогадів або переживань. Представлені на них образи стають метафорою наших цінностей, страхів, бажань або пов’язані асоціативно з нашим внутрішнім досвідом.
Метафоричні карти відносяться до проектних методик.
Метафоричні карти – ефективні помічники на різних етапах роботи практичного психолога:
Допомога у встановленні контакту з дитиною.
Карти можуть допомогти на початковому етапі. Для дитини картки стають захоплюючою «грою», для дорослих «гра» з картинками дозволяє розслабитися, створює безпечне відчуття. Таким чином, зорова метафора дозволяє встановити контакт і увійти в проблематику особистості в досить безпечній, «ігровий» формі. При роботі з групою це так само дозволяє створити більш теплу атмосферу, почати роботу.
Зняття бар’єрів, захистів.
Найчастіше дитині складно сказати про проблеми безпосередньо. Коли вона говорить не про себе, а описує те, що бачить на зображенні – знімаються бар’єри. За допомогою карт дитина починає розкриватися, вони допомагають винести проблему «на зовні» і почати говорити про теми, на які накладено внутрішні заборони, табу.
Звернення до підсвідомого.
У зображеннях карток зашифровано безліч посилань. Розглядаючи, описуючи карту, дитина може зрозуміти те, чого не розуміла до цього.
Актуалізація проблем.
Карти дозволяють усвідомити, відчути і вербалізувати актуальні, хвилюючі проблеми. Незважаючи на те, що зображення на картці містить різні дрібниці, деталі, дитина побачить саме те, що відповідає її актуальному стану.
Пошук нових варіантів рішення.
Роздивляючись і описуючи карти, дитина включає фантазію, запускає механізм асоціацій, які можуть привести її до самих несподіваних рішень, поглядів і відкриттів.
Метафоричні карти також рекомендовано для використання і батьками. З їх допомогою дорослі можуть цікаво для себе та дитини проводити час разом, розвивати понятійний апарат дитини, емоційний інтелект, краще зрозуміти її.