В основі розвитку особистості дошкільника лежить емоційний інтелект.
Емоційний інтелект – це здатність розуміти та керувати власними емоціями, а також розуміти емоції інших людей. Головною рисою цієї навички є вміння контролювати свої емоції і видавати те, що потрібно побачити всім навколо. Ті діти, які володіють емоційним інтелектом швидше знаходять контакт з іншими людьми і отримують задоволення від спілкування. Вони швидше приймають рішення та отримують бажане, можуть брати на себе відповідальність і здатні долати проблеми ще на етапі їх зародження.
Емоційний інтелект включає в себе: самосвідомість, контроль імпульсивності, впевненість, мотивацію, оптимізм, комунікативні навички, вміння ефективно вибудовувати взаємини з оточуючими.
Вміння контролювати свої почуття так, щоб вони не «переливались через край», здатнісь свідомо впливати на свої емоції, вміння визначати свої почуття і приймати їх такими, якими вони є, вміння ефективно спілкуватися з іншими людьми, знаходити з ними спільні інтереси і точки зору, вміння співчувати – так само важливо, як і мати гарно розвинені інтелектуальні здібності.
Розвиток емоційного інтелекту починається з того, щоб навчити дитину розуміти власні емоції, вміти їх правильно визначати та називати, розрізняти відтінки своїх емоційних станів.
Розвивати емоційний інтелект можна, починаючи з трирічного віку. Допоможуть у цьому такі засоби:
🔸рольові ігри;
🔸психогімнастика;
🔸комунікативні ігри;
🔸ігри та завдання, спрямовані на розвиток довільного мислення, уваги, пам’яті та мовлення;
🔸ігри, спрямовані на розвиток уяви, фантазії;
🔸релаксація;
🔸бесіди, розповіді, казки;
🔸творча індивідуальна і групова діяльність, елементи тілесної терапії.
Приклади ігор, що розвивають емоційний інтелект:
1. «Чому заплакав Ведмедик?». Візьміть улюблену м’яку іграшку дитини, наприклад Ведмедика. Скажіть дитині, що він плаче. Малюк має визначити причину і заспокоїти його. Підказуйте дитині, що в різних ситуаціях необхідно діяти по-різному: плаче від рани чи болю – необхідно звернутися до лікаря, дати ліки; плаче від образи – можна пожаліти, поговорити тощо.
2. «Відгадай емоцію». Знадобляться картки із зображенням облич із різними почуттями. Найпоширеніші – радість, сум, здивування, страх, посмішка. Обговоріть із дитиною, які емоції на них зображені, за яких обставин вони можуть виникати. Можна розвинути гру і запропонувати дитині різні ситуації, а вона має зобразити емоції, що виникають (наприклад: отримав подарунок, розбив чашку, вдарився тощо).
3. «Емоції в фарбах». Можна зробити свою галерею емоцій, де кожна картина – це емоція, виражена тими фарбами і композицією, яку обирає дитина. Дуже здорово малювати одночасно і порівняти, якими у вас вийшли радість, смуток, злість.
4. «Упізнай за голосом». Емоції необхідно висловити за допомогою слів. Візьміть найпоширенішу фразу, яку говорять діти щодня в садочку – «Добрий ранок!» – і скажіть її з різною інтонацією. Дитина має відгадати ваші почуття. Поміняйтеся ролями.
5. «Вгадай емоцію». Для гри знадобляться картки або фотографії різних емоцій. Покладіть картки-емоції в центрі столу. Кожен учасник по одній дістає картку і мімікою та жестами пробує показати зображену емоцію іншим гравцям. Завдання: вгадати емоцію. Така гра допоможе дітям вчитися розрізняти мімічні відмінності, які ми виражаємо своїм обличчям та тілом, перебуваючи в різних настроях і станах. Ця навичка стане корисною дитині і в дорослому житті, адже вміння вірно визначати емоційний стан співрозмовника – надзвичайно важливе для успішних взаємин.
6.«Кривлялки». Для гри знадобиться люстерко, картки або фотографії різних емоцій. Ознайомте дітей з переліком емоцій. А далі спробуйте біля дзеркала з дитиною відтворити зображені настрої та емоції. Акцентуйте увагу на тому як виглядають ті чи інші частини вашого обличчя, як змінюється положення брів, вираз очей, кутики губ тощо. Дітям дуже подобається грати в мімічні ігри: кривляння не лише розвиває навичку розпізнавати емоції інших та відчувати власні, а ще й сприяє зниженню емоційного напруження у дітей.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.