Письмо – це знакова система фіксації мовлення, що дозволяє за допомогою графічних елементів передавати інформацію на відстані та закріплювати її в часі.
Алгоритм формування навичок письма реалізується у декілька етапів:
Перший етап (елементарне письмо): формується зоровий і руховий образ букв, усвідомлюється їх різниця й диференціація. Діти вчаться звуко-буквеного аналізу, переводять фонеми в графеми; навчаються вільного й правильного виконання всіх графічних елементів, букв, буквосполучень; зв’язного письма букв у словах, письма слів, речень; вчаться дотримуватися графічних норм і правил письма (ширини, висоти, нахилу букв, співвідношення елементів); набувають здатності переписувати слова (перекодовувати писані (рукописні) і друковані літери).
Другий етап (грамотне письмо): доступне написання тексту під диктовку (усвідомлене використання звуко-буквеного аналізу); виклад нескладної власної думки на письмі; застосування основних елементарних правил правопису, пунктуації; розуміння й використання різноманітної лексики, створення власних письмових текстів (переказ на основі прочитаного або чиєїсь розповіді); формування образного грамотного писемного мовлення, розуміння відмінностей між його різними формами – описом, розповіддю, міркуванням – і правильне їх використання.
Третій етап (грамотне писемне мовлення): формується розуміння особливостей різних жанрів писемного мовлення й уміння використовувати їх; стає можливим структуроване, послідовне, грамотне складання письмового тексту відповідно до запропонованої теми (твір); застосування в писемному мовленні виражальних засобів мови; ефективне використання словників; розуміння особливостей і грамотне написання коротких письмових повідомлень (sms, електронна пошта).