Категорія часу є для дитини важливим засобом пізнання навколишнього світу. Водночас сприймання часу є одним із найскладніших видів сприймання саме через його специфічні особливості. Так, інтерес дитини привертає все конкретне, видиме: вона із задоволенням прагне обстежити різні предмети, іграшки, «випробувати» їх можливості, порівняти їх між собою. Час не має наочної основи, його не можна побачити, торкнутися і тому він сприймається опосередковано на основі діяльності чи особливого предмета, наприклад – годинника. Тому діти довго не можуть збагнути логіку часових відношень і не сприймають конкретні часові періоди.
Основними труднощами при сприйнятті часу дітьми є:
-змішування часових понять, особливо таких, як «вчора», «сьогодні», «завтра»;
– відсутність точного мовного позначення часових категорій;
– сприйняття часу тільки в теперішній формі;
– труднощі визначення послідовності частин доби, пір року, днів тижня;
– труднощі співвіднесення місяців з сезонами року і датами знайомих свят;
– слабкість розуміння причинної залежності часових відношень;
– труднощі користування годинником, календарем.
Робота з формування вміння орієнтуватися у часі проводиться в системі занять вчителя-дефектолога. Розвиток часових уявлень і орієнтування в часі пов`язані з повсякденним життям і діяльністю дітей, основними орієнтирами є режимні моменти, емоційно значущі події, темп діяльності. Матеріал подається з поступовим ускладненням.
Основні теми занять:





Для ефективного вирішення поставлених завдань велику увагу спеціаліст приділяє наочному та дидактичному матеріалу. Під час корекційних занять використовуються різні моделі (частин доби, днів тижня, пір року), дитячі календарі; прилади для визначення часу дітьми (піщані і механічні годинники, секундоміри); настільно-друковані та дидактичні ігри, художня література, картинки або фотографії, де зображені діти/люди в процесі різних видів діяльності протягом дня, комп’ютерні технології.




