Для роботи з дітьми ми часто обираємо систему ігрових завдань і вправ, створених на основі «Кілець Луллія».

У ході використання такого посібника логопед може коригувати різні аспекти мовної діяльності, а саме:

  • розвивати фонематичні процеси;
  • уточнювати і активізувати словниковий запас;
  • удосконалювати складову структуру слова;
  • автоматизувати звуки;
  • формувати структуру речень;
  • удосконалювати розвиток зв’язного мовлення.

Приклади логопедичних ігор та вправ:

Ігри, що вдосконалюють навички розвитку артикуляційної моторики:

«Зарядка для язичка», «Подивися і покажи»

Мета: удосконалення артикуляційних здібностей дітей, розвиток зорового гнозису і конструктивного праксису, формування навичок співпраці та самостійності.

Опис: Гра проводитися в парі або двома підгрупами дітей. Беруться кола І із зображенням артикуляційних вправи, ІІ – з картинками відповідними до артикуляційних вправ (грибок, гойдалки, парканчик, годинник, чашечка). В одному з віконець встановлюється картинка, пара до якої підбирається шляхом прокручування другого кільця. Діти, знаходячи і підбираючи картинки, одночасно закріплюють навички виконання артикуляційних вправ, називають артикуляційні вправи і закріплюють вірші, розучені до даної вправи.

Ігри, що вдосконалюють звукову сторону мови і навчання грамоті:

«Звукові кола», «Звукарики», «Де сховався звук?»

Мета: удосконалення навичок звукового аналізу, навчання грамоті, розширення та активізація словника.

Опис: ігри проводяться в парі або з підгрупою дітей. На І колі картинки із зображенням “звуку” (насос-С, комар-З, Бджола-Ж, змія-Ш), на ІІ колі картинка і звукова схема. За правилами гри потрібно до картинки «звуку» підібрати картинку зі схемою і визначити положення звуку в слові. Ступінь складності завдань повинна зростати поступово. Всі свої дії діти, супроводжують промовою, закріплюючи навички звукового аналізу і отримані знання з навчання грамоті.

«Складовички», «Розділи на склади», «Утвори слово»

Мета: удосконалення навичок складового аналізу і синтезу, навчання грамоті, розширення та активізація словника.

Опис: Організація та умови проведення ігор ті ж, що і в попередньому варіанті. На І колі предметні картинки, на ІІ – схеми слів з кількістю складів або друкований склад, з якого починається слово.

Ігри на формування лексико-граматичних категорій:

«Чий, чия, чиє?», «Утвори слово» , «Один-багато» , «Називайко», «Порахуй»

Мета: удосконалення лексико-граматичного ладу мови, закріплення навички словотворення і словозміни, розширення та активізація словника, розвиток зв’язного мовлення.

Опис:  На І колі картинка тварини або птаха, на ІІ колі частини його тіла (хвіст, лапи, вуха, ніс, крила) або дитинчата, або місце проживання, або кілька тварин і птахів. Діти, розкручуючи кола, підбирають пару, закріплюючи знання про тваринний світ і лексико-граматичні категорії, з якими познайомилися на занятті. Дані ігрові вправи закріплюють формування зв’язного самостійного висловлювання.

 

Вчитель-дефектолог використовує «Кільця Луллія» в роботі з різних напрямків, зокрема під час вивчення математики. За допомогою Кілець Луллія можна вирішувати завдання по формуванню та закріпленню математичних уявлень у дітей:

– вчити дітей на наочної основі складати і вирішувати прості арифметичні задачі на додавання та віднімання;

– закріпити склад числа з двох менших чисел;

– вчити називати подальше і попереднє число до названого або позначеному цифрою, визначати пропущене число;

– вчити розпізнавати геометричні фігури незалежно від їх просторового розташування;

– розвивати у дітей вміння аналізувати і порівнювати предмети за формою, знаходити предмети однакової і різної форми тощо.

Приклади математичних ігор та вправ:

Дидактична гра «Творимо завдання»

Мета: закріпити вміння складати і вирішувати арифметичні завдання.

Хід гри: На нижнє кільце розкладіть предметні картки, на середнє – цифри 1 або 2 зі знаком на складання або на віднімання, на верхнє – цифри від 1 до 9. Кільця розкрутити та за допомогою стрілки визначити,   яке завдання будуть складати. Наприклад, стрілка показала: кульки, +1, 6. Діти складають задачу на складання про кульках. «У Каті було 6 кульок. Папа купив ще одну. Скільки кульок стало у Каті?».

Дидактична гра «Підбери цифру»

Мета: закріпити вміння співвідносити цифру і кількість предметів.

Хід гри: Використовуємо два кільця: велике і середнє. На середнє кільце розкладаємо цифри, на нижню – картинки з предметами. За допомогою стрілки вибираємо цифру. Пропонуємо дитині розглянути цифру,   правильно назвати її, потім підібрати картинку на нижньому колі,  кількість предметів на якій відповідає цій цифрі.

Дидактична гра «На що схоже»

Мета: вчити дітей співвідносити форму предметів з відповідними геометричними фігурами.

Хід гри: Використовуємо два кола. На нижній коло розкладаємо предметні картинки, на середній – геометричні фігури. За допомогою стрілочки визначаємо геометричну фігуру, потім знаходимо картинки зі схожими предметами по формі.

Дидактична гра «Продовж ланцюжок»

Мета: розвивати логічне мислення.

Хід гри: На нижнє кільце розкласти картки з ланцюжком з геометричних фігур, на середнє і верхнє – окремі геометричні фігури. За допомогою стрілки треба обрати картку та продовжити ланцюжок, повертаючи середній і верхній круг.

Дидактична гра «З чого складається число»

Мета: закріпити склад числа з двох менших чисел.

Хід гри: На всі три кола розкласти цифри. Стрілкою вибрати число на верхньому колі і за допомогою цифр на середньому і нижньому колі визначити склад числа.

На фото: використання «Кілець Луллія» під час корекційних занять з розвитку мовлення:

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.