Для роботи з дітьми ми часто обираємо систему ігрових завдань і вправ, створених на основі «Кілець Луллія».
У ході використання такого посібника логопед може коригувати різні аспекти мовної діяльності, а саме:
- розвивати фонематичні процеси;
- уточнювати і активізувати словниковий запас;
- удосконалювати складову структуру слова;
- автоматизувати звуки;
- формувати структуру речень;
- удосконалювати розвиток зв’язного мовлення.
Приклади логопедичних ігор та вправ:
Ігри, що вдосконалюють навички розвитку артикуляційної моторики:
«Зарядка для язичка», «Подивися і покажи»
Мета: удосконалення артикуляційних здібностей дітей, розвиток зорового гнозису і конструктивного праксису, формування навичок співпраці та самостійності.
Опис: Гра проводитися в парі або двома підгрупами дітей. Беруться кола І із зображенням артикуляційних вправи, ІІ – з картинками відповідними до артикуляційних вправ (грибок, гойдалки, парканчик, годинник, чашечка). В одному з віконець встановлюється картинка, пара до якої підбирається шляхом прокручування другого кільця. Діти, знаходячи і підбираючи картинки, одночасно закріплюють навички виконання артикуляційних вправ, називають артикуляційні вправи і закріплюють вірші, розучені до даної вправи.
Ігри, що вдосконалюють звукову сторону мови і навчання грамоті:
«Звукові кола», «Звукарики», «Де сховався звук?»
Мета: удосконалення навичок звукового аналізу, навчання грамоті, розширення та активізація словника.
Опис: ігри проводяться в парі або з підгрупою дітей. На І колі картинки із зображенням “звуку” (насос-С, комар-З, Бджола-Ж, змія-Ш), на ІІ колі картинка і звукова схема. За правилами гри потрібно до картинки «звуку» підібрати картинку зі схемою і визначити положення звуку в слові. Ступінь складності завдань повинна зростати поступово. Всі свої дії діти, супроводжують промовою, закріплюючи навички звукового аналізу і отримані знання з навчання грамоті.
«Складовички», «Розділи на склади», «Утвори слово»
Мета: удосконалення навичок складового аналізу і синтезу, навчання грамоті, розширення та активізація словника.
Опис: Організація та умови проведення ігор ті ж, що і в попередньому варіанті. На І колі предметні картинки, на ІІ – схеми слів з кількістю складів або друкований склад, з якого починається слово.
Ігри на формування лексико-граматичних категорій:
«Чий, чия, чиє?», «Утвори слово» , «Один-багато» , «Називайко», «Порахуй»
Мета: удосконалення лексико-граматичного ладу мови, закріплення навички словотворення і словозміни, розширення та активізація словника, розвиток зв’язного мовлення.
Опис: На І колі картинка тварини або птаха, на ІІ колі частини його тіла (хвіст, лапи, вуха, ніс, крила) або дитинчата, або місце проживання, або кілька тварин і птахів. Діти, розкручуючи кола, підбирають пару, закріплюючи знання про тваринний світ і лексико-граматичні категорії, з якими познайомилися на занятті. Дані ігрові вправи закріплюють формування зв’язного самостійного висловлювання.
Вчитель-дефектолог використовує «Кільця Луллія» в роботі з різних напрямків, зокрема під час вивчення математики. За допомогою Кілець Луллія можна вирішувати завдання по формуванню та закріпленню математичних уявлень у дітей:
– вчити дітей на наочної основі складати і вирішувати прості арифметичні задачі на додавання та віднімання;
– закріпити склад числа з двох менших чисел;
– вчити називати подальше і попереднє число до названого або позначеному цифрою, визначати пропущене число;
– вчити розпізнавати геометричні фігури незалежно від їх просторового розташування;
– розвивати у дітей вміння аналізувати і порівнювати предмети за формою, знаходити предмети однакової і різної форми тощо.
Приклади математичних ігор та вправ:
Дидактична гра «Творимо завдання»
Мета: закріпити вміння складати і вирішувати арифметичні завдання.
Хід гри: На нижнє кільце розкладіть предметні картки, на середнє – цифри 1 або 2 зі знаком на складання або на віднімання, на верхнє – цифри від 1 до 9. Кільця розкрутити та за допомогою стрілки визначити, яке завдання будуть складати. Наприклад, стрілка показала: кульки, +1, 6. Діти складають задачу на складання про кульках. «У Каті було 6 кульок. Папа купив ще одну. Скільки кульок стало у Каті?».
Дидактична гра «Підбери цифру»
Мета: закріпити вміння співвідносити цифру і кількість предметів.
Хід гри: Використовуємо два кільця: велике і середнє. На середнє кільце розкладаємо цифри, на нижню – картинки з предметами. За допомогою стрілки вибираємо цифру. Пропонуємо дитині розглянути цифру, правильно назвати її, потім підібрати картинку на нижньому колі, кількість предметів на якій відповідає цій цифрі.
Дидактична гра «На що схоже»
Мета: вчити дітей співвідносити форму предметів з відповідними геометричними фігурами.
Хід гри: Використовуємо два кола. На нижній коло розкладаємо предметні картинки, на середній – геометричні фігури. За допомогою стрілочки визначаємо геометричну фігуру, потім знаходимо картинки зі схожими предметами по формі.
Дидактична гра «Продовж ланцюжок»
Мета: розвивати логічне мислення.
Хід гри: На нижнє кільце розкласти картки з ланцюжком з геометричних фігур, на середнє і верхнє – окремі геометричні фігури. За допомогою стрілки треба обрати картку та продовжити ланцюжок, повертаючи середній і верхній круг.
Дидактична гра «З чого складається число»
Мета: закріпити склад числа з двох менших чисел.
Хід гри: На всі три кола розкласти цифри. Стрілкою вибрати число на верхньому колі і за допомогою цифр на середньому і нижньому колі визначити склад числа.
На фото: використання «Кілець Луллія» під час корекційних занять з розвитку мовлення: