Розлад дефіциту уваги з гіперактивністю (РДУГ) – це нейророзвитковий стан, що впливає на здатність дитини зосереджуватися, контролювати поведінку та регулювати емоції. Одним із центральних механізмів, які порушуються при РДУГ, є виконавчі функції.
Що таке виконавчі функції?
Це комплекс когнітивних навичок, які дозволяють людині утримувати інформацію в робочій памʼяті (наприклад, пам’ятати інструкцію); контролювати імпульси (наприклад, не перебивати, не зриватися з робочого місця); регулювати емоційні реакції (наприклад, не злитись, коли щось не виходить); планувати та завершувати завдання; переключатися між видами діяльності.
У дітей з РДУГ ці функції розвиваються з затримкою або формуються нестійко, що проявляється у вигляді:
-імпульсивності («спершу дію – потім думаю»)
-швидкої втомлюваності
-труднощів із доведенням справ до кінця
-забудькуватості, втрати речей, дезорганізації
-проблем із контролем емоцій (вибухові реакції, перепади настрою).
Що допомагає? (стратегії підтримки)







Дотична термінологія:
Робоча пам’ять – здатність тимчасово утримувати і використовувати інформацію для виконання поточних завдань.
Інгібіторний контроль – здатність стримувати імпульсивні дії або реакції, що заважають досягненню мети.
Когнітивна гнучкість – здатність змінювати стратегії або точки зору залежно від ситуації.
Гіперфокус – стан надмірної концентрації на цікавому завданні, коли інші подразники ігноруються.
Саморегуляція – вміння керувати своїми емоціями, поведінкою та рівнем збудження відповідно до вимог ситуації.
Сенсорна перерва – коротка пауза в діяльності для виконання рухової або сенсорної вправи, що допомагає відновити увагу та знизити напруження.
Метод «сперш-і-потім» (First-Then) – техніка, яка допомагає структурувати завдання: спочатку менш приємна дія, потім винагорода чи бажана активність.
Позитивне підкріплення – спосіб зміцнення бажаної поведінки за допомогою похвали, нагород або інших приємних наслідків.