Дислексія – це неврологічний розлад, що характеризується нездатністю правильно розпізнавати слова й набувати навичок читання.
Симптоми:
· порушення координації;
· механічне читання, або читання з помилками;
· труднощі в написанні слів;
· просторова дезорієнтація;
· нездатність виконати завдання в зазначений термін;
· надмірна чутливість нервової системи.
Види:
Фонематична. Діти плутають фонеми, схожі за звучанням (коса – коза, кіт – код) або міняють їх місцями (пила – липа, тополя – пальто). Для корекції корисно придумувати з дитиною слова на один звук або ланцюжки слів, де наступне слово починається на останню букву попереднього.
Семантична. Її називають механічним читанням, адже дитина не розуміє змісту прочитаного тексту. Це відбувається через те, що слова сприймаються ізольовано, відсутнє розуміння зв’язку між ними. Для виправлення потрібно ставити питання за текстом, вибирати речення, що відповідають картинці.
Аграматична. Дітям важко узгодити у роді, числі та відмінку іменник та прикметник (цікавий казка, багато стілів, покликав дітів), використовувати родові закінчення займенників (мій книжка, моя цуценя), змінювати закінчення дієслів (полилось дощ, засвітився сонце), змінювати закінчення іменників (рука-руков, цуценя-цуценяти). Часто зустрічається у дітей із загальним недорозвиненням мовлення. Для них потрібні щоденні усні вправи на зв’язування слів.
Оптична. Діти плутають букви, зовні схожі одна на одну (наприклад, н – п). Для подолання проблеми потрібно розвивати навички орієнтування. У цьому допомагають вправи з використанням слів: ліворуч – праворуч, далі -ближче, вгорі – внизу. Аплікація та ліплення з пластиліну також прискорять корекцію.
Мнестична. Діти не можуть дібрати букву для звука. Цей вид виправляють за допомогою щоденних графічних та усних диктантів, по пам’яті відтворюючи послідовність букв, слів або словосполучень. Допоможуть дидактичні ігри із зображенням букв.
Вправи для корекції дислексії
Ребуси, кросворди, загадки, анаграми. Ці вправи допомагають розвивати образність мислення, збагачують словниковий запас, формують асоціативні зв’язки в головному мозку.
Гра «Друга половинка». Дитина повинна вгадати закінчення слова, побачивши його першу половину.
Пропущені букви. Наприклад, при написанні слова «чемодан» пропускають 2 або 3 літери, дитина повинна дізнатися слово і вимовити його. Наприклад, к_рус_ль.
Знайди помилки. Дитині дається текст, в якому спеціально допущені безглузді помилки, і вона їх повиннавиправити. Наприклад, «Б’ється як риба об мед», «Коля і Петя два рідних врата». Ця вправа формує уважність і правильну вимову слів.
Слово навпаки. Педагог готує слова, які можна прочитати навпаки. Дитина повинна знайти зі списку ці слова і виділити кольоровим маркером.
Закінчення слова. Дитині даються картки зі словами, які не мають закінчення, а педагог просить їх дописати. Наприклад, «собак … (ка)», «доми .. (к)», «теле .. (н)».
Пишемо по пам’яті. Дитина запам’ятовує певне слово і намагається відтворити його на папері. Якщо вона впоралася, то необхідно ускладнити завдання, наприклад, запропонувати словосполучення чи речення.
Граємо в слова. Гра по типу «Міста», коли на останню букву одного міста називають назву іншого. На основі цієї гри і проводиться дана вправа, наприклад, «кімната-ананас-сир-риба».
При відвідуванні занять з логопедом, фахівець буде направляти дитину і підбирати найбільш доречні для наявного виду порушення способи його корекції.