Високофункціональний аутизм – один із розладів аутистичного спектру, для якого характерний достатній рівень розвитку когнітивних здібностей при наявності труднощів соціальної взаємодії, стереотипій, вибіркових та одноманітних інтересів.
При високофункціональному аутизмі інтелект дитини в нормі або вище норми, у дітей рідко виникають труднощі з навчанням.
Ознаки високофункціонального аутизму маловиразні, тому проблема зачасту може проявлятися лише у підлітковому віці, коли батьки та вчителі починають помічати проблеми комунікації. На перший погляд діти з високофункціональним аутизмом легко адаптуються до навколишнього, тому оточуючі люди часто не здогадуються про труднощі взаємодії та дивуються незвичним реакціям дитини. Часто високофункціональний аутизм плутають з обдарованістю або недостатньою вихованістю.
Крім того для високофункціонального аутизму характерні наступні ознаки:
більш високий коефіцієнт інтелекту;
відсутність проблем з дрібною моторикою;
здатність легко вирішувати математичні задачі;
недостатній розвиток вербалізації;
більш різнопланові, але «зациклені» інтереси;
недостатня емпатійнсть;
підвищена чутливість до зовнішніх подразників (велике скупчення людей, шум, різкі звуки);
розгубленість при соціальних контактах: труднощі при визначенні нюансів спілкування з іншими людьми (чи доречно ділиться особистим, як вести себе магазині, на неофіційній зустрічі з друзями тощо);
проблеми із самоорганізацією – труднощі при постановці цілей, плануванні роботи;
емоційна лабільність – досить вдало орієнтуються в буденних знайомих ситуаціях, проте при виникненні непередбачуваних обставин чи кризових ситуацій відчувають «бурю» емоцій, паніку;
труднощі інтерпретації зверненого мовлення, складно сприймають багатокомпонентні словесні інструкції.
Напрями роботи при високофункціональному аутизмі:
– покращення відповідних форм соціальної поведінки;
– тренінги комунікації та мовних навичок;
– розвиток соціальних навичок (підвищення соціальної компетенції);
– релаксаційна терапія;
– заохочення специфічних вподобань (наприклад, музики або математики);
– консультування з питань професійної орієнтації та кар’єри.