Словесна гра – ефективний спосіб розвитку самостійного мислення та мовлення дитини. Такий спосіб гри не вимагає спеціальних приладдя, вона грунтується на дії і розмові граючих.
У словесній грі діти вчаться діяти з речами, яких у цей час не сприймають, вони оперують уявленнями про ці предмети.
Словесна гра вимагає використання набутих раніше знань у нових умовах, зв’язках і відношеннях.
У словесних іграх дитина вирішує самостійно різноманітні мисленнєві завдання: описує предмети, відгадує за описом, за ознаками схожості й відмінності, групує предмети за різними властивостями, ознаками, віднаходить алогізми в судженнях тощо.
Для того, щоб грати в словесні ігри, не треба спеціальної підготовки. Можна грати в дорозі, коли ви займаєтеся домашніми справами, поки ви сидите в черзі в поліклініці та інших місцях. Плюсів у такого проведення часу більш ніж достатньо: це і розвиток мови і пам’яті, і придбання навичок дитини складно будувати речення в оповіданні, і тренування пам’яті, мислення і швидкості реакції.
«Згадай слово»
Дорослий називає ознаки якогось предмету, а дитина повинна відгадати про що йдеться мова.
Темна, велика, низька, дощова – ….
Кругле, червоне, соковите – ….
Овальний, жовтий, кислий – …..
Блакитне, чисте, безхмарне – ….
«Розкажи яке? (який? Які?)»
Яблучко яке? (кругле, червоне, солодке тощо)
Лимон який? (жовтий, кислий, овальний)
Квіти які? (запашні, червоні, маленькі ..)
«Їстівне – неїстівне»
Для гри знадобиться м’ячик. Називаючи будь-яке слово, дорослий кидає м’яч дитині, якщо слово позначає предмет їстівний, то потрібно зловити м’яч. Якщо названий предмет їстівний – м’яч слід відбити або повернути.
«Додай слово/ Зміни слово за зразком»
Дорослий називає предмет, а дитина повинна назвати його з пестливо-зменшувальним суфіксом. Наприклад, стілець – стільчик, м’яч – м’ячик, ніс – носик. При цьому теж можна використовувати м’ячик.
«Один — багато»
Дорослий називає один предмет, а діти повинні назвати його у множині. Наприклад, рука — руки, будинок — будинки, кулька — кульки. При цьому теж можна використовувати м’ячик.
«Хто що робить?»
Дорослий називає дію, а дитина повинна назвати тих, хто виконує цю дію. Наприклад, стрибає — зайчик, жаба.
Або навпаки – називає предмети, а дитина називає дію. Наприклад, сонце, лампа — світять.
«Хто як пересувається?»
Собака – …(плаває, скаче, ходить). Ластівка – … (плаває, літає, плигає). Метелик –.. (плаває, літає, скаче) тощо.
«Спостерігаємо за транспортом»
Можна порахувати разом з дитиною скільки машин, автобусів зустрілось по дорозі? Як можна їх назвати одним словом? (транспорт)
Скільки дверей, коліс у автобуса? Які ще види транспорту бувають? (водний – човен, корабель.., повітряний – літак, вертоліт.., наземний – машина, велосипед тощо)
«Відгадай предмет за назвою його частин»
Копита, роги, хвіст (корова)
Стовбур, гілки, кора, листя (дерево)
Дзьоб, крила, пір’я (птах)
Дах, стіни, вікна (будинок)

«Чарівні окуляри»
Запропонуйте дитині уявити, що у неї «чарівні окуляри» коли їх одягнути все навкоро стає (жовтим, синім, зеленим) і все навколо стало іншим кольором …
(червоне небо, червоні машини, червоний ліхтар, червоний птах…)
«Що буває?»
Гру варто почати зі слів: «Круглим може бути м’яч, а що ще може бути круглим…»
Що буває м’яким?
Що буває твердим?
Що буває квадратним?
Що буває солодким?
Що буває гострим?
Що буває запашним?

«Буває – не буває»
Запропонуйте дитині підтвердити правильність суджень словами, обо навпаки: «буває» або «не буває»
Кіт гавкає?
Ворона – це птах?
Собака любить їсти рибу?
Мишка більша за кішку?

« Закінчи речення »
Таня посадила сестру на санки і….
Мама готує смачну (смачні)…..
Не хочу їсти, тому що …
Ми взяли парасольку, тому що….

«У магазині»
Обираючи продукти в магазині можна обговорити для чого ж вони потрібні:
«Ми з тобою купимо сметану.. куди ми її покладемо?»
Ми зараз купимо банани, апельсини і лимони (цибулю, моркву, капусту).
Як можна назвати їх одним словом? (фрукти, овочі тощо)
«Об’єднання»
Дорослий називає предмети, а діти повинні об’єднати їх за спільними ознаками. Наприклад, морква, картопля, помідор — овочі. Потім дорослий називає категорію предметів, а дитина — то, що до неї відноситься. Наприклад, одяг — спідниця, шорти, кофта.
«Ланцюжок слів» (ігри для дітей 5 років)
Називати по черзі слова, що починаються на останній звук слова. Наприклад: огірок – кавун – носоріг – гачок – книга – апельсин ….
«Що з чого? Яке?»
Сік з яблук – яблучний, з апельсину? Слив?
Суп з гречко. – гречаний, а з овочів?
Страва з кукурудзи –
Книга з паперу – ….
Варення з вишнею – …
Бочка з дерева – ….
Ваза зі скла – ….
«Скажи навпаки»
Дитині пропонується підібрати слова з протилежним значенням:
Гарячий – холодний, солоний – …, великий – …, мокрий -.., солодкий – .., близько – .., новий – …, зима – .., далеко – .., високо – .., вузький – …, вітатися -.., взуватися – …,

 

ПІДГОТУВАЛА: вчитель-логопед Судак О.М.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *