ПІСОЧНА ТЕРАПІЯ – один з методів арт-терапії, який передбачає взаємодію з піском. Пісок – це природний матеріал, дуже пластичний інструмент творчості, який дозволяє працювати з собою кожному, навіть тим, хто не володіє художніми здібностями.
Пісочна терапія в роботі з дітьми базується на грі, а гра в свою чергу для дитини є символічною мовою для самовираження, тому дитина може виразити свої емоції, переживання в процесі пісочної «діяльності».
Пісочна терапія спрямована на:
🔸гармонійний розвиток пізнавальних процесів;
🔸формування цілісного «Я» дитини;
🔸розвиток координації рухів, дрібної моторики, орієнтації у просторі;
🔸стимуляцію вербальної і невербальної активності у процесі гри, формування навичок позитивної комунікації;
🔸розвиток тактильної чуттєвості;
🔸вдосконалення предметно-ігрової діяльності, що в подальшому сприяє розвитку сюжетно-рольової гри;
🔸активізацію творчих здібностей і фантазії;
🔸зняття внутрішнього напруження та отримання емоційного задоволення.
ІГРОВІ МЕТОДИ ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ МОЖУТЬ ЗАСТОСОВУВАТИСЯ:
З метою діагностики. Пісочна терапія дозволяє одержати відомості про розвиток і індивідуальні особливості дитини. Це коректний спосіб спостережень за дітьми у самостійній діяльності, що дозволяє краще дізнатися про їх інтереси, цінності, а також виявити проблеми, що підлягають корекції.
В корекційній роботі. Діти вчаться вербалізації емоційних переживань, відкритості в спілкуванні, спонтанності. Під час роботи з піском поліпшується самооцінка, зникають небажані форми поведінки, налагоджуються способи взаємодії з іншими людьми. Гра з піском допомагає знімати внутрішнє напруження.
З метою профілактики.
ПЕРЕВАГИ ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ:
📎Можна застосовувати з дітьми від 2-х років;
📎Проста у застосуванні;
📎Можливість проводити ігри з піском як в приміщенні, так і на вулиці;
📎Доступність необхідного обладнання;
📎Можливість проводити як індивідуально, так і в мікрогрупах по 3-4 дитини.
📎Пісок приємний на дотик, майже не липне до рук та одягу, не залишає слідів.
ПІСОЧНУ ТЕРАПІЮ МОЖНА ЗАСТОСОВУВАТИ ДЛЯ РОЗВИТКУ І КОРЕКЦІЇ У ВИРІШЕННІ НАСТУПНИХ ПРОБЛЕМ У ДИТИНИ:
– труднощі в спілкуванні;
– взаємини дітей і батьків;
– психологічні травми;
– розлади настрою;
– кризисні ситуації;
– страхи, тики, нав’язливості і інші розлади;
– проблеми поведінки.
З ЧОГО ПОЧИНАТИ ТЕРАПІЮ В ПІСОЧНИЦІ?
Спочатку психолог знайомить дитину з правилами поведінки з пісочницею. Після того, як правила були озвучені можна сказати дитині такі слова: «Подивися! Це не простий пісок, це пустеля. А ти – чарівник і можеш перетворити цю пустелю в чарівну країну, в якій тобі буде добре!». Давши інструкцію, психолог займає позицію активного глядача – відповідає на запитання дитини, співпереживає з нею розвиток сюжету. Важливо не направляти дії дитини в даний момент часу, а дати повну свободу її фантазії. Якщо дитина сором’язлива, тривожна, не довіряє дорослому, найкраще буде «зайнятися своїми справами» – сісти поряд і спостерігати за нею непомітно. Це введе дитину в стан спокою, надасть їй впевненості в собі, відчуття захищеності і можливість побути самим собою.
ДЛЯ ЗДІЙСНЕННЯ ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ СПЕЦІАЛІСТУ НЕОБХІДНО:
Пісочниця. Бажано, щоб вона була виготовлена з натуральних матеріалів, приміром з дерева.
Чистий просіяний пісок.
Найрізноманітніші маленькі фігурки:
  • тварин, які відображають інтуїтивне життя дитини та її інстинкти;
  • рослин – життєві сили, циклічність життя;
  • будівлі – символи захисту та усамітнення;
  • транспорт – психологічний стан дитини, її здатність до самоконтролю, влади, свободи;
  • людей як спосіб вираження власного «Я» дитини. Персонажі повинні бути як позитивними, так і негативними, щоб діти мали можливість виразити свій внутрішній світ повною мірою;
  • різноколірні пластикові або дерев’яні літери, цифри, геометричні фігури.
Набір специфічних предметів для ігор з піском: лопатки, пензлики, ситечка, лійки тощо.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.