Запровадження інклюзії в освітній процес означає використання нових термінів та понять, що повязане з постійним оновленням нормативно-правової бази. Ось декілька сучасних понять, які необхідно знати фахівцям у сфері інклюзивного навчання і не тільки:
Аудіодискрипція (тифлопереклад чи тифлокоментар) – форма переказу, що використовується для надання інформації про ключові візуальні елементи на користь незрячих та слабозорих споживачів.
Доповнена реальність – проєкти, в яких об’єкти реального світу доповнюються генерованою комп’ютером або іншими пристроями інформацією та віртуальними образами, зокрема через залучення різних сенсорних відчуттів: зорових, слухових, тактильних, сенсорних і нюхових.
Допоміжні засоби для навчання – обладнання, прилади, пристрої, що використовуються в освітньому процесі з дидактичною, навчально–розвивальною, ігровою, комунікативною метою для удосконалення навчальної діяльності, психофізичних функцій, навичок комунікації та надання дітям з особливими потребами підтримки в освітньому процесі (наприклад, вертикалізатор, мультимедійний проектор з короткофокусним об’єктивом та інтерактивними функціями для збільшення візуальної інформації, імпланти, гаджети, корекційні набори, сенсорні дошки, комунікатори тощо).
Вебдоступність – комплекс цифрових практик при створенні сайтів, які спрямовані на їхню адаптацію для забезпечення доступу до інформації та функцій сайтів людей із зоровими, слуховими, опорно-руховими чи когнітивними порушеннями.
Інклюзивний підхід – це залучення різних людей у робочі процеси, де всі мають однакові права, ресурси та можливості самореалізації. Як результат, команди стають більш різноманітними, а робоче середовище – більш дружнім для людей.
Легка мова (легке читання) – формат викладу інформації, яку легко читати та розуміти людям з інтелектуальними порушеннями, а також тим, хто має труднощі в навчанні та комунікації. Метод передбачає застосування зрозумілих слів, лаконічних речень, простої граматики, скорочених текстів, розділених на короткі інформаційні блоки.
Маломобільні групи населення (МГН) – особи, які відчувають труднощі при самостійному пересуванні, одержанні послуги, необхідної інформації або при орієнтуванні у просторі, зокрема особи з інвалідністю, особи з тимчасовим порушенням здоров’я, вагітні жінки, громадяни похилого віку, особи з дитячими візками.
Міжнародна класифікація хвороб (МКХ) – документ, який використовується як провідна статистична та класифікаційна основа в системі охорони здоров’я. Він містить перелік відомих і визнаних доказовою медициною хвороб та станів, які кодуються для зручності збереження, збору та аналізу даних. Останній, одинадцятий перегляд МКХ, було опубліковано у 2018 році.
Моніторинг (в освітньому контексті) – регулярне відстеження динаміки та тенденцій розвитку дитини.
Сенсорна доступність – сприятливі умови, що допомагають комфортній участі людей із ментальною інвалідністю або порушеннями сприйняття сенсорної інформації. Наприклад, відсутність яскравого мерехтливого світла, гучних звуків, різких запахів, які можуть заважати людям з розладами аутичного спектру, епілепсією, підвищеною тривожністю.
Субтитри – текстове відображення аудіоконтенту, які з’являються в нижній частині екрана, синхронізуються зі звуковим супроводом у режимі реального часу.
Уразливі групи населення – особи/сім’ї, які мають найвищий ризик потрапляння в складні життєві обставини через вплив несприятливих зовнішніх та/або внутрішніх чинників. У контексті інклюзії як уразливі розглядаються переважно ті групи, що мають уразливість бути дискримінованими через наявність певних ознак (раса, колір шкіри, політичні, релігійні та інші переконання, стать, вік, інвалідність, етнічне чи соціальне походження, громадянство, сімейний та майновий стан, місце проживання, сексуальна орієнтація та ґендерна ідентичність, мовні або інші ознаки).
Фізична доступність – це властивість архітектурного середовища та інфраструктури закладу, що дозволяє людям з інвалідністю та іншим уразливим групам без перешкод потрапити до закладу та скористатися послугами.
Шрифт Брайля – рельєфно-крапковий шрифт для написання і читання людьми з порушенням зору. В основі шрифту лежить комбінація шести крапок.