До 3 років дитина повинна освоїти вимову більшості звуків. Виняток становлять  звуки С, Ш і Ж, з якими малюк розбереться до 4 років; в 5 років він освоїть Л і почне «рикати» в 6-річному віці. Але [Р] — найскладніший з точки зору вимови звук у слов’янських мовах,  у багатьох дітей виникають саме з цим звуком проблеми.

Що заважає чітко вимовляти [Р]

Найчастіше вимовляти її заважає:

  • слабкість м’язів м’якого піднебіння, коротка під’язикова вуздечка, «лінива» верхня губа;
  • погана рухливість і невміння тримати язик у потрібному положенні;
  • викривлення фонематичного і/або зниження звичайного слуху;
  • неправильне мовленнєве дихання;
  • аденоїдні розрощення, поліпи або хронічне запалення носових пазух.

Слід також враховувати, що деякі діти спеціально спотворюють вимову слів. Їм подобається бути в центрі уваги, викликати сміх. І навпаки, є  діти, у яких глузування над їхньою проблемою стає причиною додаткової психологічної перешкоди до подолання труднощів із вимовою звуку [Р].

Якщо дитина до 5-6 років не може окремо відтворити звук [Р], потрібно обов’язково звернутися до логопеда. Якщо вона гаркавить, пропускає звук (корова — коова), замінює іншим (рука — йюка, лука) або вимовляє м’яко (рука — рюка) – консультація логопеда також необхідна, оскільки не завжди у батьків виходить самостійно позбутися даного дефекту вимови.

Правила «уроків» вимови

Займаючись вдома, дотримуйтеся наступних правил:

  1. Тренуйте артикуляцію щодня, але не робіть цього, коли дитина застуджена.
  2. Не надто старайтесь. Дотримуйтесь кількості повторень вправ. Артикуляційна гімнастика може тривати від 5 до 10 хвилин, а заняття зі зміною завдань до 30 хвилин.
  3. Наберіться терпіння, не впадайте у відчай самі та підбадьорюйте дитину. Процес освоєння [Р] може затягнутися до 12 місяців.
  4. Займайтеся в ігровій формі. Наприклад, деякі завдання дитина може переадресувати улюбленій іграшці. Нехай навчить її правильної вимови [Р], перетворившись на вчителя.
  5. Закріплюйте пройдений матеріал протягом дня, наприклад, повторивши кілька разів на прогулянці слова, віршики або скоромовки, які вдалося правильно вимовити на занятті. Не забувайте хвалити й заохочувати дитину. Це прискорить процес освоєння звука[Р].

Крім логопедичних занять, рекомендують обов’язково давати навантаження на руки. Доведено, що розвиток дрібної моторики за допомогою ліплення, малювання, розфарбовування, гри з конструкторами сприяє більш чіткому і швидкому становленню правильної артикуляції.

 5-хвилинна розминка:

  1. «Варення». Облизуємо верхню губу язиком справа наліво і навпаки.
  2. «Пензлик». Відкривши рот і розтягнувши куточки, проводимо кінчиком язика по піднебінню, починаючи від зубів і далі.
  3. «Маятник». Посміхаючись, висовуємо язик, рухаємо ним з боку в бік.
  4. «Гриб». Відкривши рота, широко розтягнути куточки, показавши зуби, притиснути язик до піднебіння. Утримуємо таке положення, рахуючи до 3 (10).
  5. «Чистка зубів». Розтягнувши губи в усмішці, проводимо туди-сюди кінчиком язика по внутрішній поверхні верхнього ряду зубів.

Кожен рух повторюємо декілька разів.  Між вправами робимо невеликі паузи.

Працюємо з диханням. Вдихаючи через ніс, на видиху:

  • «задмухуємо свічку», чергуючи сильні й короткі видихи з протяжними й слабкими;
  • «здуваємо сніжинку» з кінчика язика, який лежить на верхній губі відкритого рота;
  • влаштовуємо «бурю» в склянці з водою, вдихаючи в неї повітря через трубочку для соку;
  • потоком повітря і силою видиху утримуємо паперову серветку або аркуш паперу (це складніше) на стіні хоча б декілька секунд;
  • граємо у “футбол” – дорослий навпроти дитини з різних сторін столу або лежачи на підлозі передувають оди одному м’яч (легку тенісну кульку).

Дихальні вправи повторюємо не більше 4-5 разів.

Матеріали підготувала вчитель-логопед Судак Олена.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.