Дисграфія – частковий розлад процесу письма, що виявляється в специфічних і стійких помилках, обумовлений несформованістю або порушенням психологічних функцій, що забезпечують процес письма.
ВИДИ ДИСГРАФІЇ У ДІТЕЙ:
Акустична форма
Особливості акустичної дисграфії:
· заміна букв фонетично подібними. Усно дитина промовляє літери правильно, але пише неправильно;
· найчастіше змішуються: шиплячі – свистячі ([ж] – [з]), глухі – дзвінкі ([ф] – [в]). Дитина часто плутає [ц] -[с], [ч] – [щ];
· ще одна ознака – пропуск або зайве додавання м’якості приголосних на письмі, наприклад, «гулу» замість «гуляти», «боліт» замість «болить».
Артикуляційно-акустична форма
Особливості:
· неправильна вимова звуків фіксується на папері;
· поки учень не буде правильно вимовляти слова, неможливо позбутися цієї форми логопедичного захворювання.
Оптична дисграфія
Особливості:
· проблема розвивається у разі недостатнього формування навичок зорового аналізу і синтезу;
· дитина слабко розрізняє деталі букв, погано засвоює комбінацію «овалів», «паличок», спеціальних елементів усіх букв;
· найчастіше діти не до кінця доводять лінії, виходить не М, а Л, додають зайві деталі, пропускають з’єднувальні елементи у разі схожості літер. Іноді учні пишуть букви в дзеркальному відображенні.
Аграматична дисграфія
Особливості:
· проблема виникає під час порушення правил граматики. Аграматична дисграфія спостерігається під час написання не тільки слів, але і словосполучень, речень, цілого тексту;
· проблема проявляється під час вивчення граматичних норм. Батьки і педагог з’ясовують, що маленький дісграфік неправильно пише відмінкові закінчення, погано вміє узгоджувати між собою слова. Діти пишуть «хороша сонце», «довгі день», «велика дерева».
СПОСОБИ КОРЕКЦІЇ
Після виявлення проблеми не можна відкладати початок занять. Комплексний підхід містить роботу з психологом (допомагає подолати труднощі в школі, сім’ї) та логопедом (визначає форму захворювання, розробляє схему лікування).
Фахівці запропонують способи корекції та вправи для усунення проблем залежно від виду дисграфії.
Батьки повинні налаштуватися на щоденні заняття з методики, розробленої фахівцями. Заняття мають бути регулярними, закріплення навичок удома э обов’язковим.
Ефективні способи корекції дисграфії:
🔹заняття для розвитку пам’яті, мислення;
🔹збагачення словникового запасу;
🔹робота над правильною вимовою слів;
🔹запам’ятовування граматичних норм;
🔹вправи для поліпшення слухового і просторового сприйняття;
🔹заняття, що спонукають до аналізу певних явищ, граматичних форм;
🔹письмові вправи. Учень повинен відтворити новий матеріал на папері, підтвердити розуміння відмінностей між елементами букв при оптичній формі дисграфії;
🔹реабілітаційне лікування: масаж, фізіопроцедури, заспокійливі препарати у разі зайвої збудливості, синдромі гіперактивності.
Зверніть увагу! Досить часто дисграфія поєднується з дислексією — порушенням процесу читання.
Основні етапи роботи при дисграфії:
🟠діагностичний. Проведення диктантів, перевірка стану граматичної, лексичної сторони мовлення, аналіз отриманих результатів;
🟠підготовчий. Розвиток мислення, дрібної моторики, пам’яті, розуміння просторово-часових зв’язків;
🟠корекційний. Виправлення дисграфічних порушень. Основна робота зосереджена на фонетичному, лексичному і синтаксичному рівні. Завдання: усунути проблему з вимовою, виправити вимову, нормалізувати процес читання;
🟠оцінний. Перевірка досягнутих результатів, аналіз письмових робіт, рекомендації батькам для закріплення навичок.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *