Вказівний жест є першим комунікативним засобом, який дозволяє дитині долучатися до ранньої взаємодії з дорослими. Він виступає інструментом діалогу та важливим способом невербальної комунікації.
Основні функції вказівного жесту:
-привернення уваги. Дитина вказує на предмет, щоб дорослий звернув на нього увагу;
-запит інформації. Дитина вказує на предмет і одночасно дивиться на дорослого, очікуючи, що він його назве;
-прохання. У ситуаціях, коли дитина не може самостійно дістати бажаний предмет, вона використовує вказівний жест, щоб отримати допомогу;
-обмін враженнями. Дитина демонструє щось цікаве, прагнучи поділитися емоціями та спостерігати реакцію іншої людини.
Як формувати вказівний жест:



– вербальну: «Що ти хочеш? Покажи пальчиком»;
– фізичну: допомога у формуванні вказівного жесту руками дорослого (для дітей з нижчим рівнем розвитку комунікації).

10–11 місяців: дитина не слідкує поглядом за вказівним жестом дорослого.
12 місяців: дитина не намагається вказувати на предмети, які її цікавлять (навіть усією рукою), не виконує прості інструкції («Дай м’ячик»).
13–14 місяців: дитина не користується елементарними жестами («так/ні», «па-па»).
15 місяців: вказування відбувається лише всією рукою або за допомогою руки дорослого; дитина дивиться на предмет, але не використовує чіткого вказівного жесту.