Ехолалія – автоматичне повторення почутих слів або фраз, яке може бути як частиною нормального розвитку мовлення у дітей раннього віку, так і симптомом різних психічних та неврологічних розладів, аутизму, уражень лобних часток мозку.
Такі висловлювання не завжди свідчать про розуміння змісту сказаного. Вони можуть бути формою комунікації, способом самозаспокоєння або реакцією на емоційні стимули.
Види ехолалії за часом прояву
-негайна (моментальна) ехолалія. Дитина повторює слово чи фразу одразу після того, як її почула.
Приклад: мама каже: «Постав чашку на стіл», – дитина повторює: «Постав чашку на стіл».
Приклад: мама каже: «Постав чашку на стіл», – дитина повторює: «Постав чашку на стіл».
-відстрочена ехолалія. Повторення почутих слів відбувається через певний час – хвилини, години або дні. Часто це можуть бути фрази з мультфільмів, пісень чи побутових ситуацій, які дитина використовує в іншому контексті.
Причини виникнення ехолалії:
-нормальний розвиток мовлення. Ехолалія є природним етапом, коли дитина вчиться говорити, повторюючи за дорослими;
-психічні розлади. Може спостерігатися при аутизмі, синдромі Туретта, шизофренії, синдромі Ретта тощо;
-неврологічні ураження. Виникає як наслідок порушень у роботі лобних часток мозку;
-стресові чинники. У деяких дітей ехолалія проявляється у стані стресу як спосіб самозаспокоєння або відновлення відчуття контролю.
Функції ехолалії у дітей з РАС:
У дітей з розладами аутистичного спектра ехолалія може виконувати різні комунікативні або регуляційні функції:
Як спосіб попросити певну річ
Зазвичай використовується відстрочена ехолалія, коли дитина проявляє ініціативу. Наприклад: дитина каже: «Ти хочеш спати?» – коли сама хоче спати.
Зазвичай використовується відстрочена ехолалія, коли дитина проявляє ініціативу. Наприклад: дитина каже: «Ти хочеш спати?» – коли сама хоче спати.
Як спосіб сказати “так”
Приклад:
-«Будеш пити сік?»
-«Сік».
Приклад:
-«Будеш пити сік?»
-«Сік».
Свідчить про нерозуміння мовлення
Коли дитина не розуміє зміст питання, вона просто повторює його.
Коли дитина не розуміє зміст питання, вона просто повторює його.
Самостимуляція (стимінг)
Використовується без зв’язку з контекстом, не спрямована на спілкування. Дитина може повторювати фрази з мультфільмів або вірші, ходячи по кімнаті.
Використовується без зв’язку з контекстом, не спрямована на спілкування. Дитина може повторювати фрази з мультфільмів або вірші, ходячи по кімнаті.
Позначення емоцій
Коли бракує слів, дитина може повторювати знайомі фрази з мультфільмів чи казок, що відображають її почуття (наприклад, коли сумно чи страшно).
Коли бракує слів, дитина може повторювати знайомі фрази з мультфільмів чи казок, що відображають її почуття (наприклад, коли сумно чи страшно).